vineri, 30 mai 2025

Povestea SHEIN

 Povestea companiei SHEIN – Moda ultra-rapidă și imperiul din umbră. SHEIN este un gigant al modei online fondat în 2008 de către Chris Xu (Xu Yangtian) în Nanjing, China. Inițial cunoscută ca SheInside, compania s-a concentrat pe rochii de mireasă, dar și-a schimbat radical strategia și s-a reinventat ca SHEIN, specializându-se în fast fashion la prețuri extrem de mici.


Ce este SHEIN?


SHEIN este o platformă de e-commerce globală care vinde îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii și produse pentru casă, majoritatea fabricate în China. Nu deține magazine fizice, funcționează 100% online și vinde în peste 150 de țări.


Modelul de business – Ultra fast fashion


SHEIN nu doar că urmează trendurile – le anticipează și le produce într-un timp record. Rețeta succesului:

 • Producție în timp real: analizează ce se caută online și lansează sute de modele noi zilnic

 • Prețuri extrem de mici, menținute prin control strict al lanțului de producție

 • Vânzare directă de la fabrică la consumator – fără intermediari


Este considerat “TikTok-ul modei” pentru viteza cu care apar produse noi și pentru strategia de promovare pe rețele sociale, prin influenceri.


Expansiune și popularitate

 • În timpul pandemiei COVID-19, SHEIN a explodat în popularitate: oamenii cumpărau online, voiau haine noi, iar SHEIN oferea varietate și prețuri imbatabile.

 • Aplicația SHEIN a fost cea mai descărcată aplicație de shopping din lume în 2022, depășind Amazon și Zara.


Critici și controverse


SHEIN a fost frecvent criticată pentru:

 • Calitatea scăzută a produselor

 • Copierea designurilor de la creatori independenți

 • Lipsa transparenței în lanțul de aprovizionare

 • Impactul ecologic imens – milioane de articole produse, purtate o dată, apoi aruncate

 • Suspiciuni de muncă forțată, în special în regiuni sensibile din China


Totuși, compania continuă să crească exponențial.


Viitorul SHEIN


SHEIN s-a extins în direcții noi:

 • Linia de frumusețe: Sheglam

 • Produse pentru casă

 • Colaborări cu designeri și vedete internaționale

 • Extinderea logisticii și posibila listare la bursă


Morală de business:


Când combini algoritmi, marketing digital și producție instantă, creezi nu doar un magazin – ci un ecosistem. SHEIN e dovada că în era rețelelor sociale, moda nu mai are răbdare.