sâmbătă, 31 mai 2025

Povestea companiei PRADA

De la o mică marochinărie la un imperiu al eleganței moderne

Începuturile: o afacere de familie discretă

Prada a fost fondată în anul 1913 la Milano, Italia, de către Mario Prada.

La început, compania se numea Fratelli Prada („Frații Prada”) și era un mic magazin de lux care vindea:

 • genți de voiaj,

 • articole din piele de cea mai bună calitate,

 • accesorii rafinate pentru călătorii înstăriți.

Mario Prada considera că accesoriile de piele sunt un simbol al rafinamentului absolut și refuza ideea ca femeile să se implice în afaceri. Ironia sorții: cea care avea să transforme Prada într-un nume legendar a fost chiar o femeie — nepoata sa, Miuccia Prada.

Schimbarea generației: Miuccia Prada

În anii ’70, afacerea era în declin.

În 1978, Miuccia Prada, strănepoata fondatorului, a preluat conducerea companiei.

Ea era radical diferită de generațiile anterioare:

 • Educată în științe politice,

 • Fascinată de teatru, arte și feminism,

 • Cu o viziune modernă asupra modei.

Miuccia a început să experimenteze:

 • A folosit materiale inovatoare, precum nailonul rezistent la apă, pentru genți de mână – o idee considerată șocantă pentru un brand de lux.

 • A adus un aer minimalist, inteligent și provocator într-o lume a modei dominată de opulență.

În 1985, Prada a lansat geanta din nailon negru cu logo triunghiular – un obiect aparent simplu, dar care a devenit simbolul unui nou tip de lux: luxul intelectual, discret.

Ascensiunea spre faima mondială

În anii ’80 și ’90, Prada a trecut de la accesorii la:

 • Colecții de haine pentru femei (1988 – debutul oficial în moda prêt-à-porter),

 • Încălțăminte și ochelari de soare,

 • Moda masculină (colecția Prada Uomo din 1995).

Prada s-a diferențiat de alte branduri printr-un stil:

 • minimalist,

 • sobru,

 • elegant în mod ironic,

 • care respingea ostentația clasică a altor case de modă.

În locul rochiilor strălucitoare și bijuteriilor sclipitoare, Prada oferea haine simple, croieli curate, culori neutre — și o atitudine: rafinamentul omului care nu trebuie să dovedească nimic.

Extinderea imperiului: Miu Miu și alte mărci

În 1993, Miuccia Prada a lansat linia Miu Miu, numită după porecla ei din copilărie.


Miu Miu era mai experimentală și mai tânără ca spirit — o modă mai jucăușă și îndrăzneață, adresată femeilor care voiau să fie libere și neconvenționale.

De asemenea, Prada a început să achiziționeze sau să creeze alte mărci de lux:

 • A deținut la un moment dat controlul asupra brandurilor Jil Sander, Helmut Lang și Church’s (pantofi englezești),

 • A dezvoltat propria linie de parfumuri de lux.

Prada astăzi

Astăzi, Prada este:

 • Un simbol global al luxului sofisticat și discret,

 • O forță inovatoare în modă, arhitectură și arte contemporane,

 • Un susținător al sustenabilității și al proiectelor culturale (de exemplu, Fondazione Prada, centrul de artă modernă inaugurat la Milano).

Prada rămâne fidelă viziunii sale: să definească luxul nu prin exces, ci prin idei, creativitate și inteligență estetică.

Câteva repere importante:

An Eveniment

1913 Mario Prada fondează Fratelli Prada în Milano

1978 Miuccia Prada preia conducerea companiei

1985 Lansarea genții de nailon – revoluția brandului

1988 Prima colecție de haine prêt-à-porter

1993 Lansarea brandului Miu Miu

2015 Inaugurarea Fondazione Prada în Milano

Într-o propoziție:

Prada este povestea unei familii italiene care a transformat luxul într-o formă de artă minimalistă, subtilă și etern actuală.