De la o mică marochinărie la un imperiu al eleganței moderne
Începuturile: o afacere de familie discretă
Prada a fost fondată în anul 1913 la Milano, Italia, de către Mario Prada.
La început, compania se numea Fratelli Prada („Frații Prada”) și era un mic magazin de lux care vindea:
• genți de voiaj,
• articole din piele de cea mai bună calitate,
• accesorii rafinate pentru călătorii înstăriți.
Mario Prada considera că accesoriile de piele sunt un simbol al rafinamentului absolut și refuza ideea ca femeile să se implice în afaceri. Ironia sorții: cea care avea să transforme Prada într-un nume legendar a fost chiar o femeie — nepoata sa, Miuccia Prada.
Schimbarea generației: Miuccia Prada
În anii ’70, afacerea era în declin.
În 1978, Miuccia Prada, strănepoata fondatorului, a preluat conducerea companiei.
Ea era radical diferită de generațiile anterioare:
• Educată în științe politice,
• Fascinată de teatru, arte și feminism,
• Cu o viziune modernă asupra modei.
Miuccia a început să experimenteze:
• A folosit materiale inovatoare, precum nailonul rezistent la apă, pentru genți de mână – o idee considerată șocantă pentru un brand de lux.
• A adus un aer minimalist, inteligent și provocator într-o lume a modei dominată de opulență.
În 1985, Prada a lansat geanta din nailon negru cu logo triunghiular – un obiect aparent simplu, dar care a devenit simbolul unui nou tip de lux: luxul intelectual, discret.
Ascensiunea spre faima mondială
În anii ’80 și ’90, Prada a trecut de la accesorii la:
• Colecții de haine pentru femei (1988 – debutul oficial în moda prêt-à-porter),
• Încălțăminte și ochelari de soare,
• Moda masculină (colecția Prada Uomo din 1995).
Prada s-a diferențiat de alte branduri printr-un stil:
• minimalist,
• sobru,
• elegant în mod ironic,
• care respingea ostentația clasică a altor case de modă.
În locul rochiilor strălucitoare și bijuteriilor sclipitoare, Prada oferea haine simple, croieli curate, culori neutre — și o atitudine: rafinamentul omului care nu trebuie să dovedească nimic.
Extinderea imperiului: Miu Miu și alte mărci
În 1993, Miuccia Prada a lansat linia Miu Miu, numită după porecla ei din copilărie.
Miu Miu era mai experimentală și mai tânără ca spirit — o modă mai jucăușă și îndrăzneață, adresată femeilor care voiau să fie libere și neconvenționale.
De asemenea, Prada a început să achiziționeze sau să creeze alte mărci de lux:
• A deținut la un moment dat controlul asupra brandurilor Jil Sander, Helmut Lang și Church’s (pantofi englezești),
• A dezvoltat propria linie de parfumuri de lux.
Prada astăzi
Astăzi, Prada este:
• Un simbol global al luxului sofisticat și discret,
• O forță inovatoare în modă, arhitectură și arte contemporane,
• Un susținător al sustenabilității și al proiectelor culturale (de exemplu, Fondazione Prada, centrul de artă modernă inaugurat la Milano).
Prada rămâne fidelă viziunii sale: să definească luxul nu prin exces, ci prin idei, creativitate și inteligență estetică.
Câteva repere importante:
An Eveniment
1913 Mario Prada fondează Fratelli Prada în Milano
1978 Miuccia Prada preia conducerea companiei
1985 Lansarea genții de nailon – revoluția brandului
1988 Prima colecție de haine prêt-à-porter
1993 Lansarea brandului Miu Miu
2015 Inaugurarea Fondazione Prada în Milano
Într-o propoziție:
Prada este povestea unei familii italiene care a transformat luxul într-o formă de artă minimalistă, subtilă și etern actuală.