Cum o mică firmă de bagaje din Florența a devenit un simbol global al luxului
Începuturile: Tradiția meșteșugului italian
Compania Gucci a fost fondată în 1921 la Florența, Italia, de către Guccio Gucci.
Guccio, fiul unui fabricant de paie, lucrase ca liftier la Hotelul Savoy din Londra, unde observase eleganța oaspeților bogați: valize de piele, genți rafinate, accesorii scumpe.
Inspirat de acea lume a rafinamentului și bunului gust, Guccio s-a întors în Italia și a deschis o mică firmă specializată în:
• genți de voiaj,
• accesorii din piele de lux,
• echipamente pentru echitație (șei, hamuri, curele).
Emblema cailor, prezentă încă și azi în designurile Gucci, își are originea aici, din legătura strânsă cu lumea echitației.
Creșterea: De la artizanat la simbolul stilului italian
În anii ’30 și ’40, Gucci a devenit tot mai popular în Italia, apreciat pentru calitatea extraordinară a pielii și măiestria artizanală.
În timpul al Doilea Război Mondial, din cauza penuriei de materiale, Gucci a început să folosească:
• pânză de bumbac cu imprimeuri,
• detalii din bambus (de exemplu, celebra geantă Bamboo, lansată în 1947).
Aceste inovații, forțate de context, au devenit semnături distinctive ale brandului!
Expansiunea internațională
După război, fiii lui Guccio (Aldo, Vasco, Ugo și Rodolfo) au preluat conducerea companiei.
Ei au avut viziunea de a transforma Gucci într-un brand internațional.
În anii ’50 și ’60:
• Gucci a deschis primele magazine în Roma, Milano, New York și Londra,
• a devenit extrem de popular printre celebrități: Elizabeth Taylor, Jackie Kennedy, Audrey Hepburn purtau Gucci.
Jackie Kennedy a fost atât de asociată cu o anumită geantă Gucci, încât produsul a fost redenumit ulterior „Jackie Bag”.
Simbolurile Gucci – banda verde-roșie-verde, logo-ul GG (Guccio Gucci) – au devenit sinonime cu luxul italian.
Probleme interne și crize
În anii ’70 și ’80, succesul rapid a dus la:
• rivalități interne între membrii familiei Gucci,
• decizii de business neinspirate,
• diluarea imaginii de lux prin linii de produse accesibile și licențieri masive.
Crizele interne au culminat cu tragedia din 1995:
Maurizio Gucci, ultimul membru Gucci implicat în conducerea companiei, a fost asasinat la Milano (crimă ordonată de fosta sa soție, Patrizia Reggiani – povestea reală care a inspirat filmul House of Gucci).
În acest context, familia Gucci a pierdut treptat controlul asupra brandului.
Renașterea Gucci: Tom Ford și revoluția sexy
În 1994, compania l-a angajat ca director de creație pe Tom Ford, un designer american carismatic și îndrăzneț.
Sub conducerea sa:
• Gucci a renăscut cu un stil provocator, senzual și modern,
• campaniile publicitare au devenit legendare prin erotismul lor subtil,
• moda Gucci a fost repusă în centrul atenției mondiale.
În 1999, conglomeratul francez PPR (devenit ulterior Kering) a preluat controlul asupra Gucci.
Gucci astăzi: Sub viziunea lui Alessandro Michele
În 2015, Alessandro Michele a fost numit director de creație.
El a adus un nou suflu brandului:
• Un stil eclectic, romantic, vintage, inspirat din multiple epoci,
• Campanii pline de culoare, diversitate și spirit liber,
• Revenirea Gucci ca un brand cool pentru noile generații.
Sub Michele, Gucci a înregistrat una dintre cele mai spectaculoase creșteri din istoria modei recente.
Într-o propoziție:
Gucci este povestea unei case italiene care a supraviețuit scandalurilor, tragediilor și schimbărilor de modă, devenind un simbol etern al luxului creativ și al libertății de expresie.