vineri, 30 mai 2025

Povestea companiei H&M

Povestea companiei H&M – de la un mic magazin suedez la un gigant global al modei accesibile

Originile:

Totul a început în 1947, în orașul Västerås, Suedia, când antreprenorul Erling Persson a deschis un magazin numit Hennes („pentru ea” în suedeză), care vindea haine pentru femei. Succesul rapid l-a încurajat să se extindă.

În 1968, compania a achiziționat un magazin de echipamente de vânătoare și pescuit numit Mauritz Widforss, care avea și haine pentru bărbați. Astfel, brandul a fost redenumit Hennes & Mauritz – adică H&M.

Expansiunea globală:

 • În anii ’70-’90, H&M s-a extins în Europa Occidentală și a devenit cunoscut pentru moda rapidă, la prețuri accesibile.

 • În 2000, H&M a deschis primul magazin în SUA, apoi în Asia și Orientul Mijlociu.

 • Astăzi, are peste 4.000 de magazine în peste 70 de țări și vinde inclusiv online.

Modelul de afaceri:

H&M a devenit liderul „fast fashion”, oferind colecții frecvent reînnoite, inspirate din podiumuri, la prețuri reduse. Colaborările cu designeri celebri (Versace, Karl Lagerfeld, Balmain, Mugler etc.) au adus brandului un plus de notorietate.

H&M în România:

H&M a intrat pe piața românească în 2011, deschizând primul magazin în București, la AFI Cotroceni. De atunci:

 • Are zeci de magazine în marile orașe (București, Cluj, Iași, Timișoara, Constanța, Brașov etc.).

 • A devenit unul dintre cei mai populari retaileri de îmbrăcăminte pentru publicul larg.

 • Colaborează cu fabrici textile locale, în special în zona Moldovei (Iași, Bacău, Vaslui) pentru realizarea produselor vândute la nivel global.

 • A lansat și platforma de e-commerce pentru România, extinzând experiența de shopping online.

Inițiative de sustenabilitate:

H&M promovează colecții Conscious, reciclarea hainelor în magazine și investiții în materiale ecologice. Totuși, a fost și criticat pentru impactul asupra mediului al modelului fast fashion.

Compania astăzi:

 • Parte din H&M Group, care include și alte branduri: COS, &Other Stories, Weekday, Monki, Arket.

 • Are peste 150.000 de angajați.

 • Se adaptează pieței digitale și cererii pentru modă sustenabilă.

Morală antreprenorială:

Un brand poate cuceri lumea dacă înțelege ce vrea publicul și oferă rapid, elegant și accesibil – dar și cu responsabilitate față de oameni și mediu.