sâmbătă, 31 mai 2025

Povestea YouTube

 YouTube a fost fondată pe 14 februarie 2005 de trei foști angajați ai PayPal:

 • Steve Chen,

 • Chad Hurley,

 • Jawed Karim.

Cei trei doreau să creeze o platformă simplă prin care oricine să poată încărca și partaja clipuri video online, lucru extrem de dificil la acea vreme din cauza limitărilor tehnice și lipsa unui spațiu centralizat pentru video.

Etape importante din evoluția YouTube

2005 – Nașterea platformei

 • Primul videoclip încărcat: “Me at the zoo” (Jawed Karim).

 • Platforma devine rapid populară datorită ușurinței de utilizare.

2006 – Google cumpără YouTube

 • La doar un an după lansare, Google achiziționează YouTube pentru 1,65 miliarde $, una dintre cele mai inspirate achiziții din istoria tehnologiei.

2007 – Lansarea programului de monetizare

 • YouTube lansează YouTube Partner Program (YPP), permițând creatorilor să câștige bani din reclame.

 • Încep să apară „YouTuberi” care își fac o carieră din conținut online.

2010–2015 – Explozia conținutului global

 • Se diversifică: gaming (YouTube Gaming), educație, beauty, vlogging, recenzii.

 • Apare YouTube Kids și YouTube Music.

 • Introduce calitate video 4K, livestreaming și VR.

2015–2020 – Platformă multimedia completă

 • Se lansează YouTube Premium, fără reclame și cu acces la conținut original.

 • YouTube devine principalul rival al televiziunii clasice.

 • Evenimente importante (de la concerte la revolte) sunt transmise în direct pe YouTube.

2020–prezent – Conținut scurt și creator economy

 • Introduce YouTube Shorts, ca răspuns la TikTok.

 • Extinde sistemul de monetizare: Super Chat, Memberships, Shopping.

 • Platforma are peste 2,7 miliarde de utilizatori activi lunar.

YouTube în România

 • Românii folosesc YouTube din 2006–2007, iar din 2013 au acces oficial la monetizare.

 • YouTube este cea mai folosită platformă video din România.

 • A lansat campanii pentru educație, combaterea dezinformării și promovarea creatorilor locali.

 • Creatori precum Selly, Andra Gogan, Mircea Bravo, sau Bianca Adam au devenit celebrități naționale.

Concluzie

YouTube a pornit ca o idee simplă între prieteni și a devenit cea mai mare platformă video din lume. A redefinit modul în care învățăm, ne distrăm, ne informăm și ne exprimăm. A dat naștere unei noi economii — creator economy — și a oferit o voce oricui are o cameră și o idee.