sâmbătă, 31 mai 2025

Povestea companiei ROM 🇷🇴

Cum o ciocolată românească a devenit un simbol național al spiritului autentic 

Începuturile: Un brand născut în România comunistă

ROM este o marcă de ciocolată românească lansată în 1964 de Fabrica de Ciocolată București, una dintre cele mai mari întreprinderi alimentare din România comunistă.

În acea perioadă:

 • Se căuta crearea unui produs dulce inovator,

 • Dar adaptat la condițiile locale, cu ingrediente accesibile.

Astfel a apărut ROM — o batoană de ciocolată cu rom, având:

 • o aromă puternică și distinctivă,

 • un design aparte: ambalajul în culorile drapelului României (roșu, galben și albastru).

De ce se numește „ROM”?

Numele „ROM” are un dublu înțeles:

 • Provine de la aroma de rom prezentă în rețetă,

 • Se asociază subtil și cu România, întărind ideea de identitate națională.

Această ambiguitate a contribuit la crearea unei legături emoționale între produs și consumatori, mai ales în vremurile în care opțiunile erau limitate.

Succesul în perioada comunistă

În România anilor ’70 și ’80:

 • ROM devenise una dintre cele mai iubite ciocolate disponibile,

 • Era adesea considerat un produs de lux accesibil,

 • Făcea parte din „cadourile standard” (de sărbători, aniversări, vizite importante).

Chiar și în condițiile de raționalizare și penurie, ROM rămânea o constantă dulce în viața românilor.

După 1989: supraviețuire și adaptare

După Revoluția din 1989 și deschiderea pieței românești:

 • A început un val de produse internaționale care au invadat rafturile,

 • Brandurile locale tradiționale au intrat într-o perioadă dificilă, multe dispărând.

Dar ROM a rezistat:

 • datorită valorii sentimentale puternice pe care o avea în inimile românilor,

 • datorită gustului unic, greu de găsit în alte produse.

Redescoperirea și revitalizarea brandului

În anii 2000, marca ROM a fost preluată de compania Kandia-Excelent (care a devenit ulterior parte a grupului Kandia Dulce).

Odată cu noii proprietari, ROM a trecut prin:

 • Campanii de marketing extrem de creative,

 • Consolidarea imaginii de simbol al autenticității românești.

O campanie memorabilă a fost:

 • în 2011, când pentru scurt timp, ROM și-a schimbat ambalajul în culorile steagului american, provocând un val de reacții în România,

 • Această „provocare” a întărit mesajul final: „Suntem mândri că suntem români!”

Campania a fost premiată la festivalul internațional de publicitate Cannes Lions.

Ciocolata ROM astăzi

Astăzi, ROM este:

 • un simbol național,

 • un exemplu de brand care combină tradiția și marketingul modern,

 • prezent în diverse variante: ROM Original, ROM cu cremă, ROM cu alune, ROM biscuiți etc.

Este mai mult decât o simplă ciocolată: este o parte din identitatea culturală contemporană a României.

Câteva momente cheie:

An Eveniment

1964 Lansarea ciocolatei ROM în România

1980s ROM devine un produs-vedetă în perioada comunistă

2010 Preluarea de către Kandia Dulce

2011 Campania „ROM vs America” – un succes internațional

2020s Consolidarea poziției de simbol național

Într-o propoziție:

ROM este povestea dulce și autentică a unei națiuni care și-a păstrat spiritul viu în ciuda tuturor schimbărilor istorice.