sâmbătă, 31 mai 2025

Povestea companiei Starbucks

Povestea companiei Starbucks – Cum a transformat cafeaua într-o experiență globală

Totul a început în 1971, în Seattle, SUA, când trei prieteni pasionați de cafea – Jerry Baldwin, Zev Siegl și Gordon Bowker – au deschis primul magazin Starbucks. Inițial, Starbucks nu vindea cafea preparată, ci doar boabe de cafea prăjită, ceai și echipamente pentru preparare.

Numele Starbucks vine de la un personaj din romanul Moby-Dick, iar logo-ul original era o sirenă inspirată din mitologia marină, simbolizând atracția exotică a cafelei de peste mări.

Inovația lui Howard Schultz

În 1982, compania l-a angajat pe Howard Schultz ca director de marketing. În timpul unei călătorii în Italia, Schultz a fost inspirat de cultura cafenelelor italiene și a avut o idee revoluționară: să transforme Starbucks dintr-un magazin de cafea în “a treia casă” – un loc între serviciu și locuință, unde oamenii să se relaxeze, socializeze și savureze o cafea de calitate.

La început, fondatorii au refuzat această direcție. Așa că Schultz a părăsit Starbucks, a fondat propria companie – Il Giornale – și în 1987 a cumpărat Starbucks, implementând viziunea sa.

Extinderea globală

Sub conducerea lui Schultz, Starbucks s-a extins rapid:

 • În anii ’90, a deschis mii de locații în SUA.

 • În anii 2000, s-a extins la nivel internațional (Japonia, China, Europa).

 • A devenit sinonim cu cafeaua de calitate, personalizată (ex: „venti caramel macchiato, extra hot”).

Elemente-cheie ale succesului:

 • Branding puternic și atmosferă unică în locații

 • Personalizarea produselor

 • Numărul uriaș de locații în orașe mari, campusuri, aeroporturi

 • Tehnologie și inovație – aplicație mobilă, comenzi online, sistem de recompense

 • Responsabilitate socială – cafea etică, sustenabilitate, angajamente față de comunități

Critici și controverse

 • Practici de monopol local (micile cafenele nu pot concura)

 • Prețuri ridicate în unele regiuni

 • Probleme legate de sindicalizare a angajaților în SUA

Starbucks azi

 • Are peste 35.000 de locații în peste 80 de țări

 • Este unul dintre cele mai recunoscute branduri din lume

 • A creat o cultură globală a consumului de cafea

Morală de business:

Când vinzi mai mult decât un produs – vinzi o experiență – creezi loialitate. Starbucks nu a inventat cafeaua, dar a reinventat modul în care oamenii o trăiesc.