vineri, 30 mai 2025

Povestea companiei Booking.com

Cum o idee simplă din Olanda a revoluționat industria globală a turismului


Începuturile: O soluție la o problemă reală

Booking.com a fost fondată în 1996 în Amsterdam, de către antreprenorul olandez Geert-Jan Bruinsma.

Ideea a apărut dintr-o nevoie personală:

 • Bruinsma încerca să își rezerve online o cameră de hotel și a descoperit că era foarte greu,

 • Website-urile hoteliere erau rudimentare sau inexistente,

 • Nu exista o platformă centralizată și ușor de folosit pentru rezervări.

Inspirat de noile posibilități ale internetului, Bruinsma a lansat un site numit Bookings.nl.

Primele provocări și adaptări

La început:

 • Platforma avea doar câteva hoteluri listate,

 • Veniturile erau modeste,

 • Lipsa încrederii în plățile online era o mare barieră.

Totuși, Booking s-a diferențiat printr-un model inovator:

 • Hotelurile nu plăteau nimic în avans pentru a fi listate,

 • Plăteau un comision doar după ce rezervările erau efectuate.

Acest model low-risk pentru hoteluri a permis rapid expansiunea portofoliului.

Fuziuni și achiziția majoră

În 2000, Booking.nl a fuzionat cu un alt site olandez de rezervări, Bookings Online, creând Booking.com.

A urmat o perioadă de creștere accelerată, mai ales în Europa.

Momentul de cotitură:

 • În 2005, compania Priceline Group (din SUA) a achiziționat Booking.com pentru aproximativ 133 de milioane de dolari.

 • Deși aparent o sumă modestă, această achiziție s-a dovedit una dintre cele mai profitabile din istoria internetului.


Booking a devenit rapid bijuteria coroanei pentru Priceline Group (astăzi numit Booking Holdings).


Strategia de succes

Booking.com a crescut spectaculos datorită:

 • Accentului pe utilizator – site simplu, rapid, transparent,

 • Flexibilitate – opțiuni de anulare gratuită, plăți la proprietate,

 • Investiții masive în marketing online – Booking a devenit cel mai mare cumpărător de reclame Google din lume,

 • Globalizare – localizarea site-ului în peste 40 de limbi și prezență în peste 200 de țări.

Booking astăzi

Astăzi, Booking.com este:

 • una dintre cele mai mari platforme de rezervări de cazare din lume,

 • oferind acces la:

 • hoteluri,

 • apartamente,

 • vile,

 • case de vacanță,

 • resorturi și chiar experiențe și transport.

Este activă în:

 • peste 220 de țări,

 • cu milioane de proprietăți listate,

 • deservind sute de milioane de utilizatori anual.

Câteva momente cheie:

An Eveniment

1996 Fondarea Bookings.nl în Amsterdam

2000 Fuziunea și formarea Booking.com

2005 Achiziția de către Priceline Group

2010s Extindere globală accelerată

2020s Diversificare în transport și experiențe de călătorie

Într-o propoziție:

Booking.com este povestea unei idei simple care, prin perseverență și inovație, a democratizat călătoriile, punând lumea la îndemâna oricui are o conexiune la internet