vineri, 30 mai 2025

Povestea companiei Turkish Airlines

 Povestea companiei Turkish Airlines – De la o flotă mică la o forță globală a aviației


Turkish Airlines (Türk Hava Yolları, abreviat THY) este compania aeriană națională a Turciei și una dintre cele mai mari și mai premiate companii aeriene din lume. A fost fondată în 1933, cu doar 5 aeronave și o capacitate de 28 de pasageri. Astăzi, Turkish Airlines este un simbol al modernității, ospitalității turcești și conectivității globale.

Începuturi modeste

 • Anul fondării: 1933, sub Ministerul Apărării din Turcia.

 • Flota inițială: 2 aeronave Curtiss Kingbird, 2 Junkers F 13 și 1 Tupolev ANT-9.

 • În 1956, compania a fost reorganizată ca entitate de stat independentă sub numele „Türk Hava Yolları A.O.”.

Anii de creștere (1970–2000)

 • În anii ’70-’80, Turkish Airlines a început să zboare către destinații din Europa, Orientul Mijlociu și Asia.

 • În anii ’90, s-a investit masiv în modernizarea flotei și a serviciilor la bord.

 • În 2000, a fost listată la Bursa din Istanbul, devenind parțial privatizată, dar statul turc păstrând acțiunile majoritare.

Transformarea în lider global (2003–prezent)

Sub conducerea CEO-ului Temel Kotil, Turkish Airlines a cunoscut o expansiune agresivă:

 • A intrat în Star Alliance (2008), cea mai mare alianță globală aeriană.

 • A devenit una dintre companiile cu cele mai multe destinații: peste 340 de orașe din 120+ țări.

 • A transformat Aeroportul Istanbul (IST) într-un hub global de prim rang.

Motto și identitate

 • Slogan celebru: “Widen Your World”

 • Reclamă faimoasă cu Lionel Messi și Kobe Bryant – una dintre cele mai vizionate reclame din istoria YouTube.

 • Este cunoscută pentru serviciile excelente la bord, inclusiv meniuri inspirate din bucătăria turcească, și pentru ospitalitatea personalului.

Premii și recunoaștere

 • A fost aleasă de mai multe ori „Cea mai bună companie aeriană din Europa” de Skytrax.

 • A primit premii pentru cel mai bun catering business class, cea mai bună companie aeriană din Europa de Est și cel mai bun lounge din lume.

Turkish Airlines astăzi

 • Flotă de peste 430 de avioane (Airbus, Boeing).

 • Este lider global la numărul de țări deservite.

 • Joacă un rol strategic în poziționarea Turciei ca punct de legătură între Europa, Asia, Africa și Orientul Mijlociu.

Morală de business:

Cu viziune, ospitalitate și poziționare strategică, chiar și o companie regională poate zbura deasupra celor mai mari. Turkish Airlines nu doar transportă oameni – le deschide lumea.