Povestea companiei Facebook – De la un proiect de cămin la rețea globală
Totul a început în februarie 2004, când un student de la Harvard pe nume Mark Zuckerberg, împreună cu colegii săi Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz, Chris Hughes și Andrew McCollum, a lansat o rețea socială destinată exclusiv studenților de la Harvard. Aceasta se numea inițial TheFacebook.
Primele luni
Succesul a fost instantaneu. În doar câteva zile, majoritatea studenților de la Harvard aveau cont. Platforma s-a extins rapid la alte universități americane de elită (Yale, Columbia, Stanford) și apoi în întreaga lume academică.
De la cămin la Silicon Valley
În vara anului 2004, echipa s-a mutat în Palo Alto, California, iar Facebook a început să atragă investiții serioase. Peter Thiel, cofondatorul PayPal, a fost primul investitor major, cu 500.000 de dolari.
În 2005, compania a eliminat articolul „The” din nume și a devenit pur și simplu Facebook, cumpărând domeniul facebook.com cu 200.000 de dolari.
Expansiunea masivă
• În 2006, Facebook a fost deschis publicului larg, nu doar studenților.
• A introdus News Feed, o funcție revoluționară care arăta activitatea prietenilor în timp real.
• În 2008, a fost lansată versiunea în limba română.
• A urmat achiziția Instagram (2012) și WhatsApp (2014), două mișcări-cheie pentru dominația în social media.
Listarea la bursă și succes financiar
În 2012, Facebook a fost listată pe bursa NASDAQ. IPO-ul a fost unul dintre cele mai mari din istorie, evaluând compania la peste 100 de miliarde de dolari.
Metamorfază: Meta Platforms Inc.
În 2021, compania și-a schimbat numele în Meta, reflectând viziunea lui Zuckerberg asupra „metaversului” – un internet imersiv în realitate virtuală.
Meta deține azi:
• Messenger
• Oculus (VR)
Controverse și impact
Facebook a fost implicat în numeroase scandaluri legate de:
• Protecția datelor (ex: Cambridge Analytica)
• Influențarea alegerilor
• Răspândirea fake news
Cu toate acestea, rețeaua are peste 3 miliarde de utilizatori activi lunar și rămâne o forță majoră în comunicare, afaceri și marketing digital.
Morală de business:
Inovația pornită dintr-o cameră de cămin poate conecta miliarde de oameni – dar puterea vine și cu responsabilitate.