vineri, 30 mai 2025

Povestea FB

 Povestea companiei Facebook – De la un proiect de cămin la rețea globală


Totul a început în februarie 2004, când un student de la Harvard pe nume Mark Zuckerberg, împreună cu colegii săi Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz, Chris Hughes și Andrew McCollum, a lansat o rețea socială destinată exclusiv studenților de la Harvard. Aceasta se numea inițial TheFacebook.


Primele luni


Succesul a fost instantaneu. În doar câteva zile, majoritatea studenților de la Harvard aveau cont. Platforma s-a extins rapid la alte universități americane de elită (Yale, Columbia, Stanford) și apoi în întreaga lume academică.


De la cămin la Silicon Valley


În vara anului 2004, echipa s-a mutat în Palo Alto, California, iar Facebook a început să atragă investiții serioase. Peter Thiel, cofondatorul PayPal, a fost primul investitor major, cu 500.000 de dolari.


În 2005, compania a eliminat articolul „The” din nume și a devenit pur și simplu Facebook, cumpărând domeniul facebook.com cu 200.000 de dolari.


Expansiunea masivă

 • În 2006, Facebook a fost deschis publicului larg, nu doar studenților.

 • A introdus News Feed, o funcție revoluționară care arăta activitatea prietenilor în timp real.

 • În 2008, a fost lansată versiunea în limba română.

 • A urmat achiziția Instagram (2012) și WhatsApp (2014), două mișcări-cheie pentru dominația în social media.


Listarea la bursă și succes financiar


În 2012, Facebook a fost listată pe bursa NASDAQ. IPO-ul a fost unul dintre cele mai mari din istorie, evaluând compania la peste 100 de miliarde de dolari.


Metamorfază: Meta Platforms Inc.


În 2021, compania și-a schimbat numele în Meta, reflectând viziunea lui Zuckerberg asupra „metaversului” – un internet imersiv în realitate virtuală.


Meta deține azi:

 • Facebook

 • Instagram

 • WhatsApp

 • Messenger

 • Oculus (VR)


Controverse și impact


Facebook a fost implicat în numeroase scandaluri legate de:

 • Protecția datelor (ex: Cambridge Analytica)

 • Influențarea alegerilor

 • Răspândirea fake news


Cu toate acestea, rețeaua are peste 3 miliarde de utilizatori activi lunar și rămâne o forță majoră în comunicare, afaceri și marketing digital.


Morală de business:


Inovația pornită dintr-o cameră de cămin poate conecta miliarde de oameni – dar puterea vine și cu responsabilitate.