Povestea companiei BlackBerry – De la simbolul succesului în afaceri la o lecție despre adaptare
BlackBerry este un brand legendar care a dominat piața smartphone-urilor înainte de iPhone și Android. A fost un simbol al puterii, eficienței și securității, folosit de președinți, directori și celebrități. Dar lipsa de adaptare la revoluția ecranelor tactile a dus la căderea sa spectaculoasă.
Începuturile: Research In Motion (RIM)
• Fondatorii: Mike Lazaridis și Douglas Fregin
• Anul: 1984
• Țara: Canada
• Compania s-a numit Research In Motion (RIM) și s-a concentrat inițial pe tehnologii wireless, modemuri și rețele.
Lansarea BlackBerry: 1999
• În 1999, RIM lansează primul BlackBerry – un dispozitiv portabil pentru email și mesagerie.
• Erau cunoscute pentru:
• Tastatura QWERTY fizică
• Securitate de neegalat
• Servicii push email – notificări instant la primirea mesajelor
• Numele „BlackBerry” vine de la asemănarea tastelor cu semințele unei mure negre (blackberry).
Epoca de aur: 2003–2010
• BlackBerry devine rapid dispozitivul preferat al oamenilor de afaceri și al liderilor politici (inclusiv Barack Obama).
• Simboliza profesionalismul, seriozitatea și productivitatea.
• Apogeu: 2009–2010, când BlackBerry avea peste 80 de milioane de utilizatori activi și peste 20% cotă globală de piață la smartphone-uri.
Declinul: 2010–2016
• Apple lansează iPhone-ul în 2007, urmat de telefoane Android.
• Piața se schimbă: utilizatorii vor ecrane mari, aplicații, camere bune.
• BlackBerry refuză să renunțe la tastatură și sistemul său propriu de operare (BlackBerry OS).
• Tentativele de revenire (ex: BlackBerry 10, Z10) nu reușesc.
Trecerea la software și securitate
• În 2016, BlackBerry renunță complet la producția de telefoane.
• În prezent, este o companie de software specializată în securitate cibernetică, soluții pentru companii, automobile conectate și Internet of Things.
• Brandul BlackBerry pentru telefoane a fost licențiat către alte companii (ex: TCL, OnwardMobility), dar fără succes notabil.
Ce rămâne din BlackBerry?
• Un exemplu de inovație uimitoare care a fost depășită de valul următor.
• Un brand care și-a pierdut relevanța în consumer tech, dar care continuă în spatele scenei prin software industrial și securitate.
Morală de business:
Inovația te poate ridica, dar adaptarea constantă te menține. BlackBerry a fost lider într-o lume care s-a schimbat prea repede pentru ca el să țină pasul.