vineri, 30 mai 2025

Povestea companiei BlackBerry

Povestea companiei BlackBerry – De la simbolul succesului în afaceri la o lecție despre adaptare

BlackBerry este un brand legendar care a dominat piața smartphone-urilor înainte de iPhone și Android. A fost un simbol al puterii, eficienței și securității, folosit de președinți, directori și celebrități. Dar lipsa de adaptare la revoluția ecranelor tactile a dus la căderea sa spectaculoasă.

Începuturile: Research In Motion (RIM)

 • Fondatorii: Mike Lazaridis și Douglas Fregin

 • Anul: 1984

 • Țara: Canada

 • Compania s-a numit Research In Motion (RIM) și s-a concentrat inițial pe tehnologii wireless, modemuri și rețele.

Lansarea BlackBerry: 1999

 • În 1999, RIM lansează primul BlackBerry – un dispozitiv portabil pentru email și mesagerie.

 • Erau cunoscute pentru:

 • Tastatura QWERTY fizică

 • Securitate de neegalat

 • Servicii push email – notificări instant la primirea mesajelor

 • Numele „BlackBerry” vine de la asemănarea tastelor cu semințele unei mure negre (blackberry).

Epoca de aur: 2003–2010

 • BlackBerry devine rapid dispozitivul preferat al oamenilor de afaceri și al liderilor politici (inclusiv Barack Obama).

 • Simboliza profesionalismul, seriozitatea și productivitatea.

 • Apogeu: 2009–2010, când BlackBerry avea peste 80 de milioane de utilizatori activi și peste 20% cotă globală de piață la smartphone-uri.

Declinul: 2010–2016

 • Apple lansează iPhone-ul în 2007, urmat de telefoane Android.

 • Piața se schimbă: utilizatorii vor ecrane mari, aplicații, camere bune.

 • BlackBerry refuză să renunțe la tastatură și sistemul său propriu de operare (BlackBerry OS).

 • Tentativele de revenire (ex: BlackBerry 10, Z10) nu reușesc.

Trecerea la software și securitate

 • În 2016, BlackBerry renunță complet la producția de telefoane.

 • În prezent, este o companie de software specializată în securitate cibernetică, soluții pentru companii, automobile conectate și Internet of Things.

 • Brandul BlackBerry pentru telefoane a fost licențiat către alte companii (ex: TCL, OnwardMobility), dar fără succes notabil.

Ce rămâne din BlackBerry?

 • Un exemplu de inovație uimitoare care a fost depășită de valul următor.

 • Un brand care și-a pierdut relevanța în consumer tech, dar care continuă în spatele scenei prin software industrial și securitate.

Morală de business:

Inovația te poate ridica, dar adaptarea constantă te menține. BlackBerry a fost lider într-o lume care s-a schimbat prea repede pentru ca el să țină pasul.