vineri, 30 mai 2025

Povestea companiei Xerox

Povestea companiei Xerox – De la fotocopii alb-negru la revoluția digitală (pe care n-a valorificat-o pe deplin)


Xerox este una dintre cele mai influente companii din istoria tehnologiei moderne, cunoscută inițial pentru inventarea xerografiei – metoda care a revoluționat copierea documentelor. Ironia sorții este că Xerox a inventat și unele dintre cele mai importante concepte din era digitală, dar alții au profitat de ele.

Începuturile: 1906–1947

 • În 1906, a fost fondată The Haloid Company, o firmă care producea hârtie fotografică în Rochester, New York.

 • În 1938, Chester Carlson, un fizician american, inventează xerografia – o metodă de copiere uscată folosind electricitate statică și pulbere (toner), în loc de lichide.

Xerox ia naștere

 • În 1947, Haloid cumpără drepturile asupra xerografiei și lansează în 1959 primul copiator automat din lume: Xerox 914.

 • Succesul a fost colosal: a schimbat complet birourile, devenind indispensabil pentru afaceri, guverne și universități.

 • Compania își schimbă numele în Xerox Corporation în 1961.

Anii de aur: 1960–1970

 • Xerox devine un simbol al eficienței în afaceri și ajunge pe lista Fortune 500.

 • În 1970, Xerox avea monopolul în domeniul copiatoarelor.

 • Termenul „xerox” devenise atât de popular încât mulți îl foloseau ca sinonim pentru „copie”.

Inovație genială… dar ratată

 • În 1970, Xerox fondează în Palo Alto (California) un centru de cercetare numit PARC (Palo Alto Research Center).

 • Aici au fost inventate:

 • Interfața grafică (GUI)

 • Mouse-ul

 • Ecranul cu ferestre

 • Rețelele Ethernet

 • Imprimantele laser

 • Totuși, conducerea Xerox nu a înțeles potențialul acestor invenții.

Steve Jobs, în vizită la PARC în 1979, s-a inspirat pentru interfața grafică a Macintosh.

Bill Gates, la rândul lui, a adoptat concepte similare în Windows.

Declinul și transformarea

 • În anii ’80–’90, Xerox a fost depășită de companii mai agile precum HP, Canon, Apple și Microsoft.

 • A pierdut cotă de piață, dar s-a reinventat:

 • Concentrându-se pe echipamente multifuncționale, software de documente și servicii business

 • A achiziționat Affiliated Computer Services (ACS) pentru a intra în zona serviciilor IT

Xerox astăzi

 • Este un jucător important în managementul documentelor și soluții de imprimare inteligentă.

 • Este listată la bursă și operează în peste 160 de țări.

 • Nu mai este în centrul scenei tehnologice, dar rămâne un brand respectat și un exemplu de pionierat tehnologic subapreciat.

Morală de business:

Poți inventa viitorul – dar dacă nu-l înțelegi și nu-l valorifici, alții o vor face în locul tău. Xerox rămâne o poveste clasică despre inovație, viziune, și oportunități ratate.