duminică, 16 iunie 2013

Testul celor trei site ale lui Socrate



In Grecia antica , Socrate era vestit pentru pretuirea aratata fata de cunoastere si intelepciune.Intr-o zi , o cunostiinta l-a oprit pe strada si i-a spus : " Stii ce tocmai am auzit despre prietenul tau ?" 

"Asteapta putin" , i-a spus Socrate ."Inainte sa imi vorbesti despre prietenul meu , asa vrea sa iti iei un scurt ragaz si sa te gandesti ce ai de gand sa imi zici .Este vorba despre ceea ce eu numesc testul celor trei site , prin care putem cerne cuvintele inainte de a fi rostite.Cea dintai sita este adevarul.Esti absolut sigur ca ceea ce vrei sa-mi spui este adevarat ?"
"Pai , nu" , a raspuns omul , "este ceva despre care am auzit astazi si ..."

"Aha", a exclamat Socrate , "deci , de fapt , nu stii daca este adevarat sau nu .Sa trecem acum la cea de-a doua sita, sita bunatatii.Ceea ce ai sa-mi marturisesti despre prietenul meu este un lucru bun ?"
"Nu , din contra ..."

"Asa ", a continuat Socrate , "vrei sa imi spui ceva rau despre prietenul meu dar nu stii sigur daca este adevarat .Cu toate acestea , a mai ramas o sita .Daca treci macar de asta , voi asculta ce ai de zis.Ea se numeste sita folosintei.Ceea ce doresti sa imi spui despre prietenul meu imi este de folos ?"
"Nu , nu cred ."

"Ei bine " , a concluzionat Socrate , " daca vrei sa-mi spui ceva care nu este nici adevarat , nici bun si nici folositor , la ce bun sa imi mai spui ?"