Despre manipulare mediatică....
Am să enumăr câteva tipuri de manipulare în televiziune.
Tipuri de manipulare televizată
Manipularea prin imagine
Manipularea prin filmare
Manipularea prin montaj
Manipularea prin comentariu
Manipularea prin paginaţie
Manipularea prin omisiune
Manipularea prin zvonuri mediatice
Manipularea prin cenzură
Manipularea prin procedeul "a ascunde arătând"
Manipularea prin charisma
Manipularea prin jurnalist
Elementele specifice diferitelor tipuri de
producţii de televiziune.
Manipularea opiniei publice într-un talk-show,
dezbatere, documentar, ancheta inscopul părtinirii uneia dintre părţile
implicate se poate face prin darea cuvântului inmajoritatea timpului
reprezentanţilor acelei părţi, acordarea acestora a dreptului de a
aveainterventii mai lungi şi într-un spaţiu de prezentare mai larg, sublinierea
acţiunilor lor pozitivesi minimalizarea faptelor benefice ale părţii adverse
etc.
Există trei elemente principale care concura la
realizarea manipulării în cazul diverselor producţii de televiziune:
a)Moderatorul
b)Compoziţia platoului
c)Scenariul (discuţiei/emisiunii)
Moderatorul
Primul nivel la care poate începe manipularea
este cel al moderatorului. Interventiileacestuia sunt văzute ca fiind
constrângătoare deoarece moderatorul impune
subiectul/tematica de discuţie, da şi ia cuvântul invitaţilor, le acorda
acestora o importantadiferita ce poate fi observată prin elemente de comunicare
non-verbala (tonalitate: tonrespectuos, dispreţuitor, politicos, agasat etc).
Studii făcute de sociologi au demonstrat faptul
că, de multe ori, moderatorul, auto-definindu-se drept purtătorul de cuvânt al
publicului, pune întrebări care să-i satisfacă doar propria curiozitate sau
interesele sale, chestiunile ridicate nefiind interesante pentru majoritatea
telespectatorilor. Moralismul moderatorilor este în multe cazuri discutabil.O
altă strategie de manipulare care poate fi abordată de moderator este mimarea
lipseide timp; el se foloseşte de ceas pentru a lua cuvântul invitaţilor sau
pentru a-i întrerupe tocmai când se ajunge în miezul problemelor, astfel pierzându-se
esenţa şi chiar scopul dezbaterii.Cu cât un moderatori sau un lider de opinie
are o credibilitate mai mare şi un statutsocial mai ridicat (conturat de
nivelul de salarizare, frecventa participărilor la talk-show-uri,numărul de
relaţii cu VIP-uri etc), cu atât discrepanţă dintre el şi un invitat mai puţin
cunoscut, chiar dacă este expert într-un domeniu, este mai mare.
Compoziţia
platoului
Al doilea nivel la care se poate realiza
manipularea în cazul producţiilor de televiziune- compoziţia platoului - este
determinant pentru modul de abordare al problemelor. Există indivizi care nu
sunt invitaţi de nimeni, precum şi persoane care refuză orice invitaţie. Modul în
care este alcătuit cercul de invitaţi influenţează inconştient modul de percepţie
al telespectatorilor, absenta unuia sau a altuia dintre reprezentanţii vreunei
părţi aflate la discutiiavand o mare importanţă în manipularea mediatică.
Manipularea prin prezentarea dezechilibrată a părţilor
Compoziţia platoului ar trebui, teoretic, să
ofere imaginea unui echilibru democraticintre părţi. Uneori însă, dreapta şi stânga
prezentatorului sunt folosite în scopul de a simboliza :Dreapta şi Stânga
politică, iar dacă aceste două părţi nu sunt egal reprezentate (fie la
inceputulemisiunii, fie pe parcursul ei se aduc mai mulţi invitaţi şi susţinători
de una dintre părţi), se produce o deformare a percepţiei în favoarea uneia
dintre grupări, distorsiune influenţată nude calitatea ci de numărul invitaţilor
susţinători.
Scenariul
Scenariul, pe baza căruia moderatorul conduce
dezbaterea/emisiunea şi arbitrează părţile poate să fie stabilit înaintea înregistrării
(caz în care calitatea discuţiei poate fi afectată, încorsetata de rigiditatea
scenariului). Nici cealaltă opţiune nu este, însă,lipsită de riscuri; în cazul în
care moderatorul îşi trasează scenariul în linii mari în urma discuţiilor pregătitoare
cu participanţii prezumtivi, prin care lasa loc siimprovizatiei sau exprimării
libere în timpul emisiunii, discuţia poate să deviezeintr-un mod periculos.
Oricum, nu trebuie uitată una din regulile tacite ale jocului şi anume,menţinerea
limbajului în limitele politeţii.
Manipularea prin mijloace non-verbale de
comunicare
Comunicarea non-verbala este un proces complex
care include omul, mesajul, stareasufleteasca, mişcările trupului şi cei cu
care se intra în relaţie. Informaţiile legate de aceastacomunicare foarte
complexă au ajuns să fie studiate şi însuşite de aproape toate persoanele
publice sau aflate în funcţii de conducere (fie manageri de întreprinderi, fie
politicieni, vedetede cinema sau de televiziune). Principalele instrumente ale
manipulării în dialoguri sinegocieri sunt vocea, privirea, gesturile, poziţia
corpului (postura), distanta şi buzele.Deşi pare contradictoriu, vocea este un
element principal al comunicării non-verbaledeoarece poate fi modulata pe o
scară foarte largă. Vocea se compune din 3 elemente esenţiale, care pot căpăta
un nivel de variaţie diferit în funcţie de modul în care folosim:
-ritmul (ce poate alterna de la încet la
rapid)-volumul (care poate varia de la mic la mare)
-tonul (a cărui gama oscilează de la ascuţit la
grav).
Impactul pe care elementele comunicării îl
au în cadrul unui dialog sau al unei dezbateri este următorul: Cuvintele au posibilitatea cea mai mare de
control, însă au impact mai scăzut faţă de celelalte elemente; tonul vocii are
un impact mai mare în cadrul procesuluide comunicare iar posibilitatea de
control este medie; simbolurile non-verbale au impactul celmai mare în desfăşurarea
comunicării interpersonale dar şi posibilităţile cele mai reduse decontrol.Atât
limbajul trupului cât şi metalimbajul (cuvintele şi expresiile care pot releva
adevăratele atitudini şi gânduri ale unei persoane) pot trezi instinctul, intuiţia,
"al 7-lea simt", presimţirea că vorbitorul nu spune ceea ce gândeşte.
Metalimbajul permite indivizilor să-i manipuleze pe alţii fără ca aceştia să-şi
dea seama. În conversaţiile directe, efectul maxim al cuvintelor nu depăşeşte
7%. Se spune că noi auzim jumătate din ceea ce se spune, ascultăm cu atenţie
jumătate din ce am auzit şi ne amintim jumătate din ce am ascultat sumar. Un
element de o mare importanţă într-o dezbatere televizată îl reprezintă
forma şi caracteristicile mobilierului din
studio.
Jocul de
putere cu scaune dintre moderator-invitat
(va urma)
Caietul cu Articole